Zmiana, rozwój, postęp technologiczny to podstawowe elementy naszego świata, które doprowadziły do całkowitej transformacji rynku pracy odczuwalnej przez każdego. W obszarze zawodowym pojawiły się pewnego rodzaju trendy, które zmieniły bieg działań biznesu oraz w dużym stopniu wpłynęły na to, jak kształtuje się obecnie rynek pracy.
Wymogiem, który stawiają ludziom rynkowe wyzwania jest również zwiększanie kompetencji technologicznych oraz ich ciągły rozwój. Wynika to z postępującej digitalizacji, automatyzacji i robotyzacji.
Co przyniesie przyszłość?
Jak prognozuje ADP Workforce View in Europe do 2030 roku zadania – obecnie wykonywane przez pracowników, mogą zostać zautomatyzowane dzięki wykorzystaniu odpowiednich technologii, które już dziś istnieją w naszym życiu. Branża IT może odetchnąć z ulgą, zapotrzebowanie na specjalistów z tego obszaru nie zmaleje. Pracy nie zabraknie dla specjalistów zajmujących się wytwarzaniem oprogramowania i testowaniem go. Przykładem może być zawód trenera sztucznej inteligencji, który odpowiedzialny jest za testowanie oraz rozwój stworzonej technologii w firmie.
Nie zabraknie też miejsca dla koordynatorów projektów, projektantów robotów, analityków i badaczy danych, grafików lub copywriterów. Ciekawostką podzieliły się firmy, które zajmują się naukowym przewidywaniem przyszłości – pracownicy wyodrębnili zawody, które będą popularne w 2030 roku:
- Digital Death Manager, czyli osoba, która po śmierci użytkownika internetowego, pomoże zamknąć jego „życie” w sieci
- Personal Digital Curato – osoba, która wesprze i doradzi w jaki sposób ukształtować i pokazywać w sieci nasze życie zawodowe i osobiste
- Garbage Designer – projektant śmieci, zajmujący się wyszukiwaniem nowych zastosowań dla nieużywanych materiałów.
W co zainwestować?
Warto mieć na uwadze, że pracodawcy coraz częściej będą poszukiwać specjalistów, którzy na tle innych wyróżniać się będą kompetencjami przyszłości.
Kluczową grupą są kompetencje techniczne i cyfrowe, rozumiane jako umiejętne posługiwanie się technologiami w codziennej pracy, umiejętność rozwijania ich, dostosowywania do potrzeb oraz bezpiecznego używania.
Oprócz twardych umiejętności technicznych, swoją popularność zyskują również kompetencje miękkie:
- kreatywność
- elastyczność poznawcza
- inteligencja emocjonalna
- rozwiązywanie problemów
- krytyczne myślenie
- zarządzanie ludźmi
- umiejętności negocjacyjne
- współpraca z innymi
Posiadanie umiejętności miękkich jest podstawowym elementem odróżniającym człowieka oraz sztucznej inteligencji i robotów, dlatego trudno będzie poddać je procesowi automatyzacji. Niezależnie od stanowiska i branży, będę one pożądane przez pracodawców – inwestowanie w aktualizację tych kompetencji będzie podstawą!
Na co stawia bank?
W Santander Bank Polska wymienione kompetencje są bardzo cennym zasobem kształtującym całą firmę, jednak pewne profesje stają się ścieżką rozwoju dla kompetencji przyszłości w banku – Data Scientists, UX Designer, Developer, Cybersecurity.
W Santander Bank Polska dbamy o produkty bankowe, dostosowywanie ich do potrzeb klientów, badanie doświadczenia naszych odbiorców oraz o bezpieczeństwo wszystkich danych i systemów informatycznych banku. Posiadanie tych kompetencji w firmie jest istotne dla jej rozwoju i dopasowania odpowiednich działań do transformującego się otoczenia.
Jak rozwijać poszukiwane kompetencje?
Sprawdź ofertę bezpłatnych szkoleń i kursów w ramach Stypendiów Santander. Znajdziesz tam programy rozwojowe prowadzone przez cenione polskie oraz zagraniczne uczelnie i instytucjei m.in.:
- kursy językowe,
- szkolenia z zakresu kompetencji cyfrowych, miękkich itd
- spotkania z ekspertami z Santander Bank Polska
- nagrody finansowe dla najlepszych studentów
Sprawdź na Santander-grants.com i znajdź program dla siebie.