Poszukiwane kompetencje przyszłości – w którym kierunku się rozwijać?

Zmiana, rozwój, postęp technologiczny to podstawowe elementy naszego świata, które doprowadziły do całkowitej transformacji rynku pracy odczuwalnej przez każdego. W obszarze zawodowym pojawiły się pewnego rodzaju trendy, które zmieniły bieg działań biznesu oraz w dużym stopniu wpłynęły na to, jak kształtuje się obecnie rynek pracy.

Wymogiem, który stawiają ludziom rynkowe wyzwania jest również zwiększanie kompetencji technologicznych oraz ich ciągły rozwój. Wynika to z postępującej digitalizacji, automatyzacji i robotyzacji.

Co przyniesie przyszłość?

Jak prognozuje ADP Workforce View in Europe do 2030 roku zadania – obecnie wykonywane przez pracowników, mogą zostać zautomatyzowane dzięki wykorzystaniu odpowiednich technologii, które już dziś istnieją w naszym życiu. Branża IT może odetchnąć z ulgą, zapotrzebowanie na specjalistów z tego obszaru nie zmaleje. Pracy nie zabraknie dla specjalistów zajmujących się wytwarzaniem oprogramowania i testowaniem go. Przykładem może być zawód trenera sztucznej inteligencji, który odpowiedzialny jest za testowanie oraz rozwój stworzonej technologii w firmie.

Nie zabraknie też miejsca dla koordynatorów projektów, projektantów robotów, analityków i badaczy danych, grafików lub copywriterów. Ciekawostką podzieliły się firmy, które zajmują się naukowym przewidywaniem przyszłości – pracownicy wyodrębnili zawody, które będą popularne w 2030 roku:

  • Digital Death Manager, czyli osoba, która po śmierci użytkownika internetowego, pomoże zamknąć jego „życie” w sieci
  • Personal Digital Curato – osoba, która wesprze i doradzi w jaki sposób ukształtować i pokazywać w sieci nasze życie zawodowe i osobiste
  • Garbage Designer – projektant śmieci, zajmujący się wyszukiwaniem nowych zastosowań dla nieużywanych materiałów.

W co zainwestować?

Warto mieć na uwadze, że pracodawcy coraz częściej będą poszukiwać specjalistów, którzy na tle innych wyróżniać się będą kompetencjami przyszłości.

Kluczową grupą są kompetencje techniczne i cyfrowe, rozumiane jako umiejętne posługiwanie się technologiami w codziennej pracy, umiejętność rozwijania ich, dostosowywania do potrzeb oraz bezpiecznego używania.

Oprócz twardych umiejętności technicznych, swoją popularność zyskują również kompetencje miękkie:

  • kreatywność
  • elastyczność poznawcza
  • inteligencja emocjonalna
  • rozwiązywanie problemów
  • krytyczne myślenie
  • zarządzanie ludźmi
  • umiejętności negocjacyjne
  • współpraca z innymi

Posiadanie umiejętności miękkich jest podstawowym elementem odróżniającym człowieka oraz sztucznej inteligencji i robotów, dlatego trudno będzie poddać je procesowi automatyzacji. Niezależnie od stanowiska i branży, będę one pożądane przez pracodawców – inwestowanie w aktualizację tych kompetencji będzie podstawą!

Na co stawia bank?

W Santander Bank Polska wymienione kompetencje są bardzo cennym zasobem kształtującym całą firmę, jednak pewne profesje stają się ścieżką rozwoju dla kompetencji przyszłości w banku – Data Scientists, UX Designer, Developer, Cybersecurity.

W Santander Bank Polska dbamy o produkty bankowe, dostosowywanie ich do potrzeb klientów, badanie doświadczenia naszych odbiorców oraz o bezpieczeństwo wszystkich danych i systemów informatycznych banku. Posiadanie tych kompetencji w firmie jest istotne dla jej rozwoju i dopasowania odpowiednich działań do transformującego się otoczenia.